Maandagochtend 11 april. 6.00 uur. De taxi met daarin Angela, Astrid, Jacqueline, Monique en mij is onderweg naar Schiphol. Daar staat ons vliegtuig te wachten die ons naar Seattle brengt. Na een rustige vlucht van tien en een half uur komen we op Seattle-Tacoma International Airport aan. Na de nodige administratieve checks worden we dan eindelijk toegelaten tot The United States of America. Voor mij de eerste keer, en ik moet zeggen dat ‘het hele circus’ van papierwerk en beveiliging mij reuze meevalt. Rond 13 uur komen we aan in ons hotel waar we de komende week verblijven. Het inchecken gaat vlot en de koffers worden al snel uitgepakt. Al snel voelt de hotelkamer aan tot mijn thuis voor de komende week.

Die middag staat verder in het teken van acclimatiseren. Zorgen dat we niet in slaap vallen heeft de hoogste prioriteit, de moeheid en het tijdsverschil is enorm. 9 uur. Rond een uur of zes ‘s avonds gaan we met de hele groep bij The Cheesecake Factory eten. Daar is het erg gezellig en leer ik nog meer mensen kennen die ook met ons mee zijn op deze studiereis. In totaal ruim 20 man uit het PO en VO van Nederland. Een hele eer om samen in dit gezelschap zo’n reis te mogen maken. Na het avondeten, drinken we nog een drankje en concluderen we dat het na zo’n 25 uur wel bedtijd is. Het is tijd om ons bed op te zoeken voor een nieuwe dag, het duurt dan ook niet lang voordat ik in slaap val.

Dinsdag

Vandaag een schoolbezoek op de planning. Om 8 uur in de ochtend vertrekken we naar de Interlake High School. Daar worden we opgewacht door Eric Ferguson, Director of Instructional Technology van de Bellevue School District. Zijn presentatie is hier te downloaden. Hij werkt met alle schoolleiders op bestuursniveau samen om technologie in het curriculum te integreren. Onder een school district vallen public schools – vrijdag gaan we op bezoek bij een private school – in Amerika. Een schooldistrict richt het onderwijs aan kinderen in de verplichte dertien jaren in. Voor kinderen begint het met één jaar kindergarten, een soort kleuterschool en daarna is er 12 jaar (klassikaal) onderwijs. Dit systeem wordt ook wel K-throught-12 (K-12) genoemd.

Bellevue School District heeft 19.000+ leerlingen (van ongeveer 4 t/m 18) in 28 scholen. Verdeeld over elementary-, middle- en highschool. Wij waren vandaag te gast bij Interlake High School (met een football- en baseball stadion!) en de Sharewoord Forest Elementary School. De ontvangst was lekker Amerikaans. Het personeel kwam superlatieven tekort over hoe blij ze met ons bezoek waren. Ook stonden er donuts en Starbucks koffie klaar. Eric geeft aan dat ze scholen aan het herontwerpen zijn, daarin lopen ze tegen een aantal ‘uitdagingen’ aan. Naast ICT, hardware en professionalisering is dat ook, opvallend, het meubilair. Hij geeft aan dat ruimtes in de toekomst flexibel gebruikt moeten worden, en dat daar nu al over nagedacht dient te worden. Van de plaatsing van electra, voldoende wifi capaciteit tot aan de tafels en stoelen die gebruikt worden in klaslokalen. Op de Interlake High School werken de 10, 11 en 12 graders (dat is in Nederland klas 4,5,6 van de middelbare school, 16 t/m 18 jaar) met gepersonaliseerd leren. Ieder kind heeft een eigen device. Deze krijgen ze gedurende de schoolcarrière, iedere zomer leveren ze het device weer in. Dan wordt die schoongemaakt, geüpdatet en krijgen ze die na de zomer weer terug. Ze leren zorg te dragen voor hun persoonlijke device, want daar moeten ze een aantal jaren mee doen.

Veranderingsprocessen

Eric geeft aan dat dit een enorm veranderingsproces was, en nog steeds is. Zowel voor leerlingen als voor leerkrachten. Hij zei letterlijk: If you don’t fail, you will end up learning nothing.  Deze uitspraak geeft aan dat hij zijn personeel stimuleert om te experimenteren, proberen en vooral fouten te laten maken. Vanuit daar ontstaat er iets nieuws. Hij geeft aan dat OneNote de toekomst heeft, op het gebied van zelf ontwerpen van onderwijs. Ik ben zelf al redelijk bekend met dit programma van Microsoft. Maar ik merk nu dat er nog een hele wereld te verkennen is. Gaaf om te zien hoe leerkrachten het onderwijs op deze manier zelf ontwerpen. Deze digitale notitieboeken worden vervolgens met Classroom Creator gedeeld met de leerlingen. Zo werkt iedere leerling in een eigen kopie en vanuit daar maken ze aantekeningen, voegen ze toe, of wijzingen ze de inhoud naar eigen wensen en behoeften.

Ik werd heel enthousiast door de functie van een Instructional Technology Curriculum Leader (ITCL). Dit is een fulltime (expert)leerkracht die, met extra inhoudelijke bagage van het curriculum én de technologie, leerkrachten in de groepen ondersteund. Ook werkt deze persoon in de school aan beleidsmatige zaken en schoolbrede ontwikkeling ten behoeven van het primaire proces. In Nederland kennen we dit ook, maar daar is het vooralsnog een taak uit het takenpakket. Niet op deze manier en zeker niet in deze omvang. De twee scholen die we bezocht hebben, werken ieder met één fulltime ITCL. Op sommige scholen wordt die persoon nog ondersteund door een (fulltime) Technology Specialist (TS). Die werkt meer aan de technische en beheersmatige kant. Deze persoon zorgt o.a. voor de juiste hard- en software ondersteuning. Zo zijn er twee personen, apart van de directie, boventallig op een school zonder lesgevende taken aanwezig. De ICTL en de TS hebben als taak om de integratie van ICT in het curriculum te ondersteunen. Ik sprak tijdens de rondleiding Gretchen Lewis, ICTL op Redwood Forest Elementary school. In ons gesprek herkende ik veel van de uitdagingen en belemmeringen over ICT waar ze mee te maken heeft. Wat ik gaaf vond is dat ze aangaf dat ze co-teaching verzorgd. Ze geeft dan ‘model lessons‘ voor haar collega’s. Dit helpt haar collega’s verder om met de technologie aan de slag te gaan. Zo krijgen ze een goed beeld en zien ze het ook iemand daadwerkelijk doen. De klaslokalen waren erg ruim maar waren, net zoals in Engeland, helemaal beplakt met teksten, afbeeldingen, schema’s en leerdoelen. Dat kun je ook wel zien aan de foto’s. Ook de Amerikaanse vlag hing in iedere klas boven het schoolbord. In de ochtendroutine moesten kinderen ook iedere dag de pledge of allegiance opzeggen voor de vlag!

Een andere visie op professionalisering

Om te komen tot onderwijsverandering is het creëren van deze functie een hele belangrijke stap. Het is een andere kijk op professionalisering en de inzet van personeel. Er ligt hier duidelijk een andere visie onder. Het ‘los’ scholen van personeel met cursussen of opleidingen op het gebied van ICT werkt minder goed. De structurele ondersteuning van een ICTL op je eigen school is ontzettend waardevol. Zo creëer je in feite teaching on the job. Moet je nagaan als je daar het hele jaar lang, iedere dag van de week gebruik van mag maken. Het is misschien wel de ontbrekende schakel in het proces van onderwijsvernieuwing. Veel van deze vernieuwingen stranden in de implementatie, hiermee kun je dat wellicht voorkomen. Zeker interessant voor onze stichting in de toekomst. Geef leerkrachten de tijd om te veranderen, stel vragen en wees nieuwsgierig. Geef ze de tijd om zich verder te ontwikkelen, laat ze fouten maken. Praat met ze en luister naar ze. Zorg dat ze zich comfortabel voelen naar het spannende. Eric Ferguson sloot de ochtend af met een mooi citaat. Hij zei over het onderwijs in zijn gehele district het volgende:

We will have to make an adaptive shift. Leadership in all levels. Go slow in order to go fast. Build Capacity.

Morgen en donderdag gaan we op bezoek bij Microsoft in Redmond. We worden morgen om 8 uur verwacht op het Executive Board Center. Ik ben heel benieuwd wat we daar te zien en te horen krijgen. Helaas mogen er geen foto’s of video’s worden gemaakt. Ik schrijf donderdag een nieuwe blog met daarin de inhoudelijke informatie over die twee dagen. Vanwege het tijdsverschil van 9 uur zal het bericht wat later te lezen zijn voor jullie.

IMG_3060 IMG_3063 IMG_3074 IMG_3081 IMG_3092 IMG_3095 IMG_3099 IMG_3098