Een belangrijk onderdeel van onze Executive Briefing Center (EBC) studiereis was het bezoek aan de Microsoft Campus. Even ter oriëntatie: wij verblijven in Bellevue, een voorstad van Seattle. De Microsoft Campus ligt ten noorden van Bellevue, in Redmond (kaart). De aankomst op de campus was al bijzonder. Ik moest gelijk denken aan de The Truman Show. Een soort artificiële wereld waarin alles gestroomlijnd is, keurig onderhouden in een perfecte wereld. Dat terzijde was het een rijke ervaring en heb ik vele inzichten opgedaan.

Woensdag

We begonnen de dag om 7.30 uur op de campus, het ontbijt kregen we op locatie. Het programma was tot de nok toe gevuld met allerlei sprekers. Het waren sessies van 1 á 2 uur, met allerlei lezingen. Sommigen met interactieve demo’s over ontwikkelingen, producten en diensten van Microsoft. Tijdens de eerste sessie sprak de Vice-President of Microsoft Education, Anthony Salcito, over visie en leiderschap. Bij Microsoft zijn ze erg goed in het verzinnen van slogans. Antony gaf aan dat het start met het vaststellen van leiderschap, hoe denken wij over leiderschap? Vanuit dat startpunt kun je dan leiderschap gaan vormgeven, samen met elkaar. Hij presenteerde een globaal beeld van wat hij ziet wat er momenteel gebeurt in de gehele wereld op het gebied van onderwijs. Hij zei: ‘Teachers aren’t the problem, leadership is. I’ve never seen a great school, a great team with a clear vision without a great leader.‘ Tijdens zijn presentatie presenteerde hij diverse tools zoals de School Transformation Process (klik) en de Education Competency Wheel (klik en klik). Dit alles is open en gratis beschikbaar op de website van Microsoft. Deze middelen worden gepubliceerd door Microsoft in samenwerking met Lominger. Als laatste tip gaf hij aan dat je met vernieuwing bij het einde moet beginnen. Driekwart van vernieuwingen gaan niet over technologie, maar over leiderschap en visie. Technologie komt pas veel later in zicht. Mocht je interesse hebben, kun je eens verder lezen in een whitepaper die is samengesteld door de Microsoft Research afdeling. Onderaan dit blogbericht vind je de link naar de .PDF file. Hier vind je alvast de poster over het Education Transformation Framework* (klik).

Windows 10 voor het onderwijs

Na Anthony kwam Bradley Tipp als spreker, Bradley is Chief Technology Officer (CTO) of Microsoft Worldwide Education. Ik vond hem een van de betere sprekers van de dag. Hij had een goed verhaal dat ging over de rol van de leerkracht in een veranderende wereld vol technologie. Hij gaf duidelijk aan dat technologie er is om de rol van de docent te veranderen en te ondersteunen, niet om hem of haar te vervangen. Dit is soms een angst van mensen. Daarnaast gaf hij ook aan dat technologie niet je pedagogiek moet gaan bepalen. Doe geen concessies aan je pedagogiek, omwille van de technologie en de apparaten die je als school aanschaft. Hij liet een slide zien met daarin de pedagogical potential van verschillende apparaten. Het is belangrijk dat je goed nadenkt over de apparaten die je aanschaft en wat kinderen daarmee kunnen, en mogen doen. Onderstaande afbeelding laat dat goed zien.

IMG_6631

Daarnaast presenteerde Bradley nog een aantal nieuwe plugins en updates (New Education Tools) die gaan komen voor Windows 10. Met name de ontwikkelingen rondom de pen en handgeschreven notities (inkt) wordt nog verder geoptimaliseerd en geïntegreerd in Windows 10 en o.a. in Office 365 en OneNote. Die update gaat hoogstwaarschijnlijk komen rond de zomer van 2016. Het leuke is dat we dit woensdag hoorde van een aantal sprekers en een dag later verscheen er een persbericht op www.theverge.com. Onderstaande video laat zien welke functionaliteiten er gaan komen voor het onderwijs met Windows 10. Microsoft gaat écht een andere koers varen en maken onderscheid tussen Windows voor bedrijven en het onderwijs. De uitleg over inking tools (0:40) en set up school apps (2:25) is ook in deze video te zien. Zeker de moeite waard voor scholen die willen gaan werken met Windows 10, Office 365 en diensten van Microsoft in de cloud.

Daarnaast hebben Michael Icorne & Lee Sabow nog gesproken over ontwikkelingen binnen Office 365 en Windows 10. Exclusief voor jullie ga ik het volgende delen: Sinds vannacht 04:00 uur is de preview van Microsoft Classroom beschikbaar. Dit is in feite een integratie van OneNote met Office 365. Dit is nog in beta en er zullen nog veel meer functies worden toegevoegd. Ik heb een demo gezien tijdens een van de briefing sessies. Het programma biedt enorm veel potentie in productiviteit en de integratie van Office 365 en OneNote voor het (basis)onderwijs. Dit wordt een enorme krachtige omgeving in de toekomst.

21st century learning

Na een overheerlijk diner, wederom op locatie, en een korte wandeling over de campus was het tijd om verder te gaan. Op het tweede gedeelte van deze dag spraken Eve Psalti, Audience Strategy Director of Microsoft Worldwide Education en Karon Weber van STEM Education over de transformatie van 19e eeuwse leren (passive learning) naar 21e eeuwse leren (learning by doing). Voor een succesvolle transformatie is er een verandering in het denken over onderwijs nodig. Niet zozeer anders denken over leren, die principes zijn al wel helder. Het gaat er meer om hoe kinderen kennis en vaardigheden krijgen aangeleerd en om welke kennis en vaardigheden het gaat. Hierbij speelt ook de integratie van andere vakken een rol, dit noemen ze in de USA het STEM onderwijs. STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics (klik)Karin gaf tijdens haar sessie vanuit deze context mooie voorbeelden. Deze had ze ook meegenomen naar ons. Ze heeft met een team de Microsoft Maker Kits gemaakt. Op deze manier integreert ze de bovenstaande vakgebieden en laat ze leerlingen o.a. nieuwsgierig, onderzoekend en creatief te werk gaan. Die dienen tot het bereiken van de vaardigheden vanuit de 6 C’s.

IMG_6651

In tegenstelling tot het 19 eeuwse leren, zijn de leeromgeving en de beschikbare materialen wel degelijk veranderd. De 6 C’s van Michael Fullan** geven richting aan welke vaardigheden en kennis centraal (zouden moeten) staan in de context van het 21e eeuwse leren.

Schermafbeelding 2016-04-14 om 13.54.22

  1. Character: building resilience, empathy, confidence and wellbeing.
  2. Citizenship: referencing global knowledge, cultural respect, environmental awareness.
  3. Communication: getting students to apply their oral work, listening, writing and reading in varied contexts.
  4. Critical-thinking: designing and managing projects which address specific problems and arrive at solutions using appropriate tools.
  5. Collaboration: working in teams so students can learn with/from others.
  6. Creativity: to develop qualities like enterprise, leadership, innovation.

Wanneer deze, of enigszins vergelijkbare, kennis en vaardigheden op scholen centraal staan, vraagt dat ook iets van leerkrachten. (Denk daarbij aan wat Bradley Tipp zei: technologie vervangt de leerkracht niet, maar veranderd zijn of haar rol). Microsoft biedt leerkrachten de mogelijkheid tot professionalisering in het Microsoft Innovative Educator Expert programma. Het is een enorme community met lesvoorbeelden (op dit moment 25.000+), video’s, tutorials, trainingen (variërend van 5 minuten tot 25 uur in de week) waarmee je certificaten en badges kan halen. Het is een goed opgezet programma waarmee leerkrachten zich verder kunnen scholen op het gebied van ICT, kennis en knowhow van OneNote, Office 365 en veel meer. Zo kan er een olievlekwerking ontstaan op scholen waarbij de Expert Educators als kartrekker fungeert. Wanneer je meer wilt weten over bovenstaande hulpmiddelen van Microsoft of het Expert Educator programma, kan ik je in contact brengen met de juiste mensen. Stuur mij een bericht of laat een reactie achter.

Donderdag

Ook op donderdag zijn we gestart met een ontbijt op de campus. Diverse sprekers waren vandaag aan bod gekomen. Gelukkig een iets rustiger programma dan woensdag. Nima Mojgani mocht aftrappen met een zeer technisch stuk over Azure Solutions in Education. Het gaat over cloud computing en de dienst die achter de schermen van de Office en Windows programma’s draait. Het gaat daarbij om het beheren van databases en de data op je school. Helaas te technisch en te specifiek, vooral interessant voor systeembeheerders (sorry Ilja). Toch was dit een mooi opstapje voor de volgende spreker die ik zeer waardevol vond.

Learning Analytics

Cathy Cavanaugh (PhD) is Director of Teaching and Learning, Microsoft Worldwide Education. Ze gaf een presentatie over Learning Analytics en de toepassing daarvan in het onderwijs. Dit vond ik de beste presentatie van de dag. Ze gaf aan dat we steeds beter in staat zijn om data te analyseren om vanuit daar de juiste keuzes te maken in het onderwijsleerproces. Ze vertelde dat op dit moment data (in de breedste zin van het woord, van toetsresultaten tot observatie en leerling kenmerken) te laat wordt gebruikt. Dit gebeurt omdat het te laat wordt verzameld of te lang duurt om te kunnen gebruiken. Hierdoor maak je bepaalde beslissingen (in het leerproces) te laat.

Learning Analytics (LA) kan je hier een antwoord op geven. LA is het intelligente gebruik van data om het onderwijs aan leerlingen aan te passen. Als je met bepaalde modellen kan voorspellen welke interventies het beste werken voor groepen (of individuele) leerlingen, kun je het onderwijs daar op afstemmen. Tevens bespaar je een hoop tijd. Met de juiste toepassing van LA kun je predicatieve modellen opstellen. Dat zijn modellen die kunnen voorspellen wat een bepaalde interventie gaat opleveren. Daarmee kun je een antwoord vinden op de vraag: wat maakt het dat sommige leerkrachten en scholen het beter doen dan anderen? Voor mij was dit onderdeel in het programma herkenbaar. Gedurende mijn studie Onderwijswetenschappen heb ik geleerd hoe LA*** toegepast kunnen worden in het leerproces. Dit biedt zeker mogelijkheden in de toekomst om het leerproces van kinderen te versterken. Daarnaast heeft het de potentie om de werkdruk van de leerkracht te ontlasten.

In principe gebruik je bij LA feedbackloops. Van feedup (dataverzameling) naar feedback (visualisatie van data) naar feedforward (nieuwe inzichten of interventies inzetten). De grootste uitdagingen zijn volgens Cathy dat leerkrachten niet de juiste vaardigheden hebben om data te analyseren en te interpreteren. Daarnaast is er geen tot weinig integratie van data in het leerproces. Dat is ook logisch omdat leerkracht niet geschoold zijn om data te analyseren met dit soort modellen. Het geeft nogmaals weer dat we in de toekomst meer gebruik moeten gaan maken van multidisciplinaire teams. Het personeelsbeleid zal ook mee moeten veranderen. Cathy gaf een voorbeeld van de Tacoma High School waarbij ze met behulp van Learning Analytics de resultaten aanzienlijk verbeterd zijn. In dit artikel vind je de resultaten en de werkwijze van deze school (en het schooldistrict). Daarnaast presenteerde ze ook twee software programma’s die LA al ver hebben doorgevoerd en gebruiken in het leerproces voor leerlingen. Claned en RedCritter for Teachers zijn twee toepassingen die gebruik maken van geavanceerde learning analytics. Ze maken gebruik van LA om het gepersonaliseerd leren vorm te geven. Wellicht ken je de webtool of app ClassDojo? Daar kun je het mee vergelijken, bovenstaande voorbeelden zijn complexer en meer geavanceerd.

Surface Hub en Minecraft Education Edition

Frank Buchholz heeft een demonstratie gegeven van de nieuwe Surface Hub. Een 55 of 84″ inch zeer uitgebreid touchscreen. Het draait op Windows 10 en maakt gebruik van de nieuwste technologie. De 84″ heeft een 4K scherm op 120 HZ waardoor je er ontzettend vloeiend op kan schrijven met een pen. Daarnaast draait er een volledige versie van Windows 10 op. Het whiteboard waar je op schrijft is gelijk gekoppeld aan OneNote en Office 365. Ook draait er Skype op waardoor je bijvoorbeeld tijdens een les een expert erbij kan betrekken, diegene ziet dan ook daadwerkelijk het scherm (met je whiteboard tekeningen) en kan daarin werken en bijdragen! Dit is wel een hele gave feature. Een kleine tegenvaller, het 84″ scherm kost $ 21,999 (55″ = $ 8,999). Op dit moment zijn ze niet leverbaar voor het onderwijs.

We sluiten de dag af met een presentatie van Daniel Bingyou die ons als closer mocht prikkelen met Minecraft. In september 2014 heeft Microsoft het bedrijf uit Zweden overgenomen voor 2.5 miljard dollar. Ja je leest het goed: $ 2.500.000.000. Waarom?? Dat vroeg iedereen zich toen af.. ik ook. Maar na de presentatie van Daniel en de demonstratie is het voor mij wel duidelijk geworden. Het biedt ontzettend veel kansen voor het onderwijs.

IMG_6676

Daniel vroeg aan ons wat er gebeurt als kinderen, of misschien speel jij ook wel videogames, verliezen? Wat gebeurt er als je een level niet haalt of een eindbaas niet kan verslaan? Juist, dan probeer je het opnieuw. Soms op dezelfde manier met wat meer inzet, of je bedenkt een alternatieve strategie. Kinderen leren door videogames o.a:

  • Doorzetten
  • Kritisch denken
  • Programmeren (zie https://code.org/mc)
  • Falen (en opnieuw proberen)
  • Creatief denken
  • Samenwerken
  • Digital citizenship (online samenwerken met kinderen uit de hele wereld)
  • Mondelinge communicatie (door hun strategieën te presenteren en te verwoorden)

Wanneer je geïnteresseerd bent in deze ontwikkelingen is de website http://education.minecraft.net zeker een bookmark waard. Op die website worden de nieuwste ontwikkelingen geplaatst. Ook is de veelzijdigheid van Minecraft een toevoeging aan het leerproces van kinderen. Je kunt o.a. geschiedenis, rekenen, bouwkunde, en architectuur onderwijzen via Minecraft. En een hele gave toevoeging, die nog gaat komen (ssst! niet doorvertellen..) is dat Minecraft hoogstwaarschijnlijk geïntegreerd gaat worden in de Office 365 omgeving. Op dit moment zijn er nog wat zaken die moeten worden afgestemd tussen de VS en Europa. Met name op het gebied van licenties, maar dat is slechts een formaliteit. Hoe gaaf zou het zijn als je als leerling beschikking hebt tot deze tool in je Office 365 omgeving? Hieronder nog wat cijfers over Minecraft.

Wist je dat de gemiddelde leeftijd van de Minecraft gebruiker 29 jaar is? De verhouding mannen (60%) en vrouwen (40%) is ook uniek in het genre videogames. Dat wordt normaliter gedomineerd door mannen. Na muziekvideo’s op Youtube is Minecraft de meest gebruikte zoekterm. En wereldwijd zijn er 7000+ scholen die gebruik maken van Minecraft in de klas. Minecraft is te spelen op 13 platforms.

Na deze presentatie, waar ik wel enthousiast van werd, kwam er ook een einde aan twee dagen Microsoft. In die twee dagen heb ik ontzettend veel informatie te horen gekregen. Ik weet dat ik niet alles heb kunnen beschrijven in deze blog. Laat me vooral weten als je dingen wilt weten of wanneer je iets mist. Onderaan deze pagina vind je nog enkele referenties die je wellicht verder kunnen helpen. Eveneens kan het je wat meer verdieping geven. Ik vond het een hele eer om zo dichtbij de nieuwste ontwikkelingen te mogen zijn. Ik heb met eigen ogen kunnen aanschouwen welke weg Microsoft inslaat, daar word ik toch wel weer heel enthousiast van.

Vrijdag gaan we op bezoek bij Forest Ridge, een girls only school. Daar hoop ik ook nog wat interessante inzichten op te doen.

* Cathy Cavanaugh (PhD), Aidan McCarthy & Mark East (2014). Education Transformation Framework Overview. Microsoft Corporation.

** Michael Fullan (2013). From great to excellent: Launching the next stage of Ontario’s Education Agenda. www.michaelfullan.ca.

*** Anja Anwierden (2012). Explorations in fine-grained learning analytics. PhD thesis. Universiteit Twente.