Selecteer een pagina

Zo de eerste week na de herfstvakantie zit er alweer op en wat hebben we weer hard gewerkt deze week. Maandag hebben de kinderen een dans (hallo wereld) gedaan en is de peergroup weer bij elkaar geweest. Verder moest ik maandag een tentamen maken, dat ging over methoden, technieken en statistiek in de sociale wetenschap. Gelukkig voldoende geleerd, met een 7 als resultaat. Dit was nog een tussentijdse toets, op 5 november is het eindtentamen (in het Beatrix theater), dus fingers crossed. Een goed begin van de week dus! Dinsdag zijn juffrouw Manon en meneer Thomas in de klas geweest, overigens nemen zij volgende week afscheid van ons. Dinsdagmiddag waren de kinderen vrij en hebben wij met het team de leerlijnen en tussendoelen van alle vakgebieden uitgeschreven. Deze komen in het portfolio. Het geeft de kinderen meer inzicht in de te behalen doelen, een zware klus dat veel tijd kost. Maar dat is het zeker waard. Woensdag hebben we lekker gewerkt aan het nieuwe werkplan en het werkplan. Donderdag was juffrouw Mariska in de klas en hebben we ook een rekentoets gemaakt. Groep 5 heeft gewerkt aan begrijpend lezen en in de middag hebben we weer aan de drieluiken gewerkt. Vandaag hebben we met groep 4 aan begrijpend lezen gewerkt, en heeft groep 5 het dictee met meneer Jos besproken. Eigenlijk zijn we de hele week druk bezig geweest met het maken van de drieluiken. Dat past mooi binnen het kernconcept. Veel van jullie hebben deze schitterende drieluiken, voorzien van foto’s en tekst, al gezien. Binnenkort zullen we daar foto’s van maken zodat de kinderen dit ook in het nieuwe portfolio kunnen plaatsen. Dat brengt me meteen op de ouderavond van maandag.

 

Portfolio

Maandagavond 22 oktober hebben we de ouderavond over het portfolio gehouden. Met een hoge opkomst (meer dan 150 ouders!) was het een boeiende avond in de gymzaal.

Angela, Marieke, Danny en Marie-Jose hebben daar het nieuwe portfolio aan jullie gepresenteerd. We zijn gestart met een stukje historisch kader en het waarom van een portfolio. Op het einde hebben we het nieuwe portfolio aan jullie gepresenteerd. Marie-Jose gaf een toelichting op de inhoud van de map en Danny heeft de organisatorische stappen aangegeven. Nu bevinden we ons in een overgangsjaar van het oude naar het nieuwe portfolio. We houden eind november voor de laatste keer de ontwikkelingsgesprekken, voor alle kinderen, en gaan dan in februari/maart/april met de nieuwe portfoliogesprekkencyclus (leuk scrabble woord) beginnen. Er zijn een aantal ouders die misschien deze avond gemist hebben. Zonde vanwege de vele nieuwe informatie. Volgens mij komt er in de klinkerlink een link naar de powerpoint en prezi van die avond te staan. Dan kun je het thuis nog een op je gemakje doornemen. Ook kun je met vragen bij mij terecht. Ik hoor graag wat jullie van deze avond vonden, reageren kan hieronder!

 

Kanjerkring

Donderdag hebben jullie van mij een uitnodiging via de mail gehad voor de eerste kanjerkring van dit schooljaar. Halverwege het jaar wil ik er nog een plannen. Op maandag 19 november hebben we een algemene ouderavond over de kanjertraining, zeer aan te bevelen! Vanaf dat moment ga ik in de groep een aantal kanjerkringen met ouders organiseren. Dit heb ik vorig jaar ook georganiseerd en werd goed ontvangen, een artikel over die dag is hier te lezen. Zo krijg je een mooie en unieke kijk in de klas over de methodieken van de kanjerkring. Je zult zien hoe ik die toepas in de klas en hoe jou kind daarmee omgaat. De uitnodiging is via de mail gestuurd en hangt op de deur. Inschrijven kan tot woensdag 31 oktober, iedereen is welkom ook al ben je vorig jaar al een keer geweest. Afhankelijk van het aantal aanmeldingen zal ik verschillende dagen inplannen. Die dag bepalen jullie. Ik hoor graag of jullie hiervan gebruik maken. Wordt vervolgd.

 

ITEM/BETT 2013

Eind januari 2013 vindt de ITEM/BETT plaats in Londen. Nu hoor ik je denken wat is dat dan ITEM? ITEM staat voor International Technology & Education Meeting. De doelstelling van ITEM is om door middel van het organiseren van conferenties en studiereizen de integratie van ICT in het onderwijs te bevorderen. De laatste jaren wordt steeds meer in samenhang nagedacht over de effecten die innovaties in het onderwijs en het gebruik van nieuwe media op elkaar hebben. Anders denken over onderwijs vraagt anders kijken naar leermiddelen. De wijze waarop we kennis tot ons nemen verandert radicaal. Met anderen en vanuit verschillende perspectieven hierover reflecteren is daarbij buitengewoon zinvol. Om dit mogelijk te maken slaan AB-ZHW, APS-IT Diensten, Microsoft en Kennisnet de handen ineen middels ITEM

Het is een studiereis die in het teken staat van leren en ICT. Binnen de stichting willen we aan de slag met leren in de 21e eeuw. Vanuit het strategisch beleid wordt de reis vergoed. Angela vindt het belangrijk om tijdens die studiereis ook een leerkracht mee te nemen die feeling heeft met dit vakgebied.  Vandaag heb ik te horen gekregen dat ik met Angela eind januari 2013 naar Londen mag. Ook met het oog op mijn studie onderwijskunde is dit een schitterende kans. Via onderstaande link kun je meer informatie lezen. Ik ben heel blij dat ik deze kans krijg, vooral het bezoeken van scholen in Londen lijkt me erg interessant. Hier horen jullie t.z.t. meer over.

 

Ouderbetrokkenheid

Vrijdag heb ik met Emilie de Groot van Fontys Fydes een gesprek gehad over ouderbetrokkenheid. Ze werkt aan een praktisch werkboek met de titel ‘Succes met ouders!’ Eerder heeft ze ook al Angela gesproken over onze school maar volgt onze klas al een tijdje via het weblog en twitter (@unit2maansteen) en was geïnteresseerd in hoe ik als leekracht tegen ouderbetrokkenheid aankijk. Ook hebben we gepraat over een aantal specifieke activiteiten die ik onderneem in de klas m.b.t. ouderbetrokkenheid. De kanjerkring is daar een mooi voorbeeld van. In haar boek noemt ze dit ouderroutines, en geeft ze nog meer praktische ideeen, activiteiten en werkvormen. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Ik Emilie succes met het verder vormgeven van haar boek.

Ik hoop dat jullie weer een beetje op de hoogte zijn van wat we deze week gedaan hebben. Ik heb een nieuw fotoalbum aangemaakt voor dit schooljaar, welke hier te vinden is. Daar vind je allerlei gallerijen met foto’s die ik elke week neem in en om de klas. Volg ons op twitter dan zie je ze meteen voorbij komen.

[nggallery id=49]